Skiløb

Skiløb for begyndere

[su_wiloke_sc_company_website target=”_self”]Visse mennesker starter at stå på ski allerede fra den spæde barndom, mens andre måske er 40 eller 50 år, får de første gang skal prøve at stå på ski. Det afhænger jo både af lyst, interesser og muligheden, så ofte går det i arv fra forældrenes side, idet mange tager deres børn med på skiferie, hvor de går i en skiskole for børn og lærer at selv stå på ski omkring 5 års alderen.

Uanset alder så bør man i starten kun stå på ski på de afgrænsede begynderområder, hvor der kun findes mindre bakker og nemme pister, så man undgår de farlige områder, som må vente til man engang er mere erfaren i skiløb. Her kommer der nogle gode tips til begyndere indenfor skisporten:

 

Forberedelse til skiløb

Først og fremmest gælder det om at være forberedt med den rette påklædning og udstyr, der passer til dig. Du bør alliere dig med en skikyndig person, som har stået på ski i flere år, og hvis man har svært ved at tage på skiferie med en personlig træner, så bør man følge undervisningen på en skiskole på skisportsstedet, hvor en instruktør viser deltagerne, hvordan man står på ski. Det er ofte meget billigt at tage lektioner på en skiskole, så de penge er ofte givet godt ud, især hvis man jo kan forhindre at komme galt af sted. Det gælder fra starten af, at lære de rette teknikker samt have det rette udstyr.

De valgte ski skal i starten være langrendsski, der er nemme at manøvrere rundt med samt at rejse sig op fra jorden, mens man senere kan lære at stå på slalom ski. Man skal stå i den rigtige stilling på skiene, som er bøjet lidt ned i knæ, mens skinnebenet hviler mod forkanten af dine støvler, idet man på denne måde vil have mere styr over skiene, end hvis man har for meget ´bagvægt´. Man holder stavene i en slags ”klarposition”, uden egentlig at bruge dem særligt meget.

 

Selve skiløbet

På fladt skiterræn har man ikke nogen gavn af tyngdekraften, så her er man nødt til selv at stage sig frem med stavene, og det kræver en del styrke i overkroppen og armene. Når man så vil gå op ad bakke, så kan man anvende ”sildebensmetoden”, hvor man drejer benene ud til hver sin side og går opad, mens skiene danner en V-form. Hvis hældningen på bakken er meget stejl, så er det tit mere sikkert at blot vende siden til bakken og gå sidelæns opad med små skridt. Hvis man er voksen og nybegynder, så skal man alligevel starte på børnebakken, hvilket man ikke bør skamme sig over, da voksne nybegyndere indenfor svømning også anvender børnebassinet i svømmehallen.

Man lærer for eksempel at bremse ved at sine bagski udad, mens spidserne næsten mødes, så dine ski former et omvendt V-tegn, og bremseteknikken kaldes for ”ploven”. Sving lærer man især ved øvelsen slalom, og de foretages bedst at benytte bremseteknikken ”Ploven” som udgangspunkt, men hvor du skiftevis flytter din vægt langsomt fra den ene ski til den anden, så vil du hurtigt opdage, at du kan styre og dreje.

 

Snow Junkie